Doskonałość jest drogą, a nigdy celem do osiągnięcia

gru 22, 2023 · Time 6 min. czytania

Podczas listopadowej konferencji partnerów Freedom w Warszawie odbył się wykład prof. Krzysztofa Obłója, specjalisty z zakresu zarządzania strategicznego i międzynarodowego. Uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać jego wykładu “Firmy i sieci: zagrożenia i wyzwania”. Ta krótka prelekcja okazała się być świetną podstawą do dalszych poszukiwań wiedzy w zakresie budowania sieci oraz współistnienia w niej. Chociaż podczas wykładu padło wiele słów wartych zapamiętania, to najważniejszym zdanie brzmi: “Doskonałość jest drogą, a nigdy celem do osiągnięcia”. Dlaczego?

Prof. Krzysztof Obłój

Budowanie sieci to proces, który nigdy się nie kończy

Ostatnia konferencja partnerów Freedom, jak każde wydarzenie tego typu, była okazją do wymiany doświadczeń związanych zarówno z siecią, jak i z procesem pracy z klientami. W związku z tym wykład na temat wyzwań i zagrożeń stojących przed każdą siecią w wymiarze teoretycznym był niezwykle ważną częścią tego spotkania. Jednym z najważniejszych wniosków z prelekcji prof. Krzysztofa Obłója brzmi “budowanie sieci to proces, który nigdy się nie kończy”.

Zawiera się w nim zarówno zachęta do ciągłego rozwoju, jak i przestroga przed stawianiem zbyt niskich celów. Marki, które się nie rozwijają, skazane są na śmierć rynkową. Brak rozwoju w czasie, kiedy inni ciągle idą do przodu powoduje, że stanie w miejscu powoduje cofanie się względem reszty firm. Czy przy nieustannym rozwoju, dążeniu do wyznaczonych celów i osiąganiu ich da się stworzyć markę idealną? Jeśli zgodnie ze słowami prof. Obłója założymy, że “doskonałość jest drogą, a nigdy celem do osiągnięcia” – wtedy tak, jest to możliwe. Tylko jak dążyć do tej doskonałości, w jaki sposób pokonywać tę drogę? Zgodnie z sześcioma zasadami działania w biznesie. Oto one!

Czytaj także: Konferencja Partnerów Freedom Nieruchomości 2023 – omówienie kierunku rozwoju firmy!

1. Zawsze sięgaj dalej, niż ci się wydaje

Stwarzaj jasne wyzwania i zawsze sięgaj dalej, niż ci się wydaje, że jest to możliwe. Najwięksi nie stawiają przed sobą takich celów jak minimalny plan sprzedażowy czy zwykłe przetrwanie na rynku. Najwięksi cały czas dążą do tego, aby zdobyć, a następnie utrzymać swoją pozycję, patrząc na swoje zasoby i braki. Według słów prof. Krzysztofa Obłója cele największych marek “mają charakter wielkich, zorientowanych zewnętrznie, optymistycznych wyzwań, które mobilizują firmy i ludzi”. Przykład? Wystarczy sprawdzić, jak wielu gigantów rynku zaczynało prowadzić swoje biznesy w piwnicach i garażach.

2. Firma to przede wszystkim koszty

Marzenia są kosztowne. Nie da się wprowadzać w życie wyzwań bez ponoszenia kosztów. Najlepsze firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Im wyższy poziom rozwoju, tym więcej kosztów pojawia się na horyzoncie. Ich mądra optymalizacja ma duże znaczenie, jednak nie można zakładać, że one nie będą coraz większe. Nie warto od nich uciekać, trzeba je dobrze poznać i zrozumieć, na jakie konkretne efekty wpływają w całym procesie. A także pamiętać, że koszty firmy, które wymkną się spod kontroli, mogą stanowić ogromne zagrożenie dla jej funkcjonowania.

3. Eksperymentuj, ale bezlitośnie

Eksperymenty są sondami w przyszłość. Najlepsze firmy eksperymentują z nowymi rynkami, produktami, usługami, sposobami zarządzania. Podejmują ryzyko, a jeśli poniosą porażkę, to wyciągają z niej właściwą lekcję. Wszystkie najlepsze firmy podejmują więcej strategicznych decyzji niż firmy przeciętne. Statystycznie te przeciętne podejmują jedną na rok, w najlepszych firmach jest to jedna na trzy lata. Należy pamiętać, że myślenie strategiczne jest odmienne niż zwykła codzienność zarządzania firmą. Ta powinna być uporządkowana oraz mechaniczna. Myślenie strategiczne związane jest z nieoczywistymi sytuacjami.

4. Koncentruj się na odbiorcy

Podczas budowania marki należy zadawać sobie pytanie: kto jest moim kluczowym odbiorcą? Zwłaszcza w obecnych czasach, które można nazwać czasami “klientocentryzmu”. Skierowanie na indywidualne potrzeby kupującego jest niezbędne, aby marka mogła wzrastać. W każdej firmie, w której skupia się na całości procesu, po jakimś czasie na nowo odkrywane jest ogromne znaczenie klienta.

Skoncentrowanie na potrzebach sieci może sprawić, że znikną nam z oczu potrzeby klienta, a to właśnie na nich opiera się cała działalność marki. Dlatego na proces rozwoju należy patrzeć z każdego poziomu, w tym z poziomu odbiorcy, ponieważ finalnie na niego wpłyną efekty działań. Powinny być pozytywne – w końcu klient to jeden z najważniejszych aktywów firmy. Bez niego nie ma zarobku.

5. Wykorzystuj maksymalnie potencjał pracowników

Mówi się, że w biznesie należy być “twardym zawodnikiem”. Jednak należy też pamiętać, że życzliwość wobec ludzi to rzadka cecha. To dzięki niej można maksymalnie wykorzystać potencjał współpracowników i partnerów. Życzliwe środowisko biznesowe sprzyja mądremu eksperymentowaniu na polu rozwoju marki.

6. Pamiętaj poważne porażki

Sukcesy są przyjemne, ale to na porażkach można się najwięcej nauczyć. Każda marka ma na swoim koncie przynajmniej jedną poważną porażkę. Najwięksi wyciągają z nich wnioski i tworzą nowe strategie, co finalnie przyczynia się do ich rozwoju.

Podczas budowania marki należy nastawić się na to, że cały proces nie będzie pasmem sukcesów. Oczywiście im mniej porażek, tym więcej podjętych dobrych, strategicznych decyzji, jednak to nie one finalnie budują najsilniejsze podstawy. To pamięć o porażkach oraz wyciągnięta z nich wiedza. Dzięki temu można uniknąć popełniania tych samych biznesowych błędów i eksperymentować na nowych obszarach, zabezpieczając te, które są nam już dobrze znane.

Czytaj także: Freedom – droga do lidera rynku nieruchomości

Ewelina Zdancewicz

Content manager Freedom

Content manager marki. Od 2014 roku związana z dziennikarstwem i marketingiem. Specjalistka w zakresie tworzenia skutecznych treści reklamowych i storytellingu marki. Posiada tytuły Competent Communicator oraz Competent Leader marki Toastmasters International.

Może to też Ci się spodoba

Co zrobić, kiedy z pozoru łatwa sprzedaż okazuje się trudna?

Kiedy podejmujemy się realizacji jakiegoś zadania, rzadko zakładamy czarne scenariusze. Pobieżnie analizujemy sytuację, układamy w głowie prowizoryczny plan działania, oczyma wyobraźni widzimy już efekt końcowy, bo przecież dlaczego coś miałoby się nie udać? Gorzej, jeżeli mimo perfekcyjnie przygotowanej strategii i świadomości, że sprawa wymaga większego zaangażowania, na każdym kroku zaskakują nas sytuacje, które przecież nie […]

Przegląd prasy

Ceny mieszkań rosną szybciej niż wynagrodzenia. Przegląd prasy 11.12.2023

Nowe dane zabrane przez serwis Bankier.pl nie są optymistyczne dla kupujących. Wynika z nich, że różnica między szybkością wzrostu cen wynagrodzeń i mieszkań powiększa się na niekorzyść kupujących.

Ewelina Zdancewicz gru 11, 2023 · 3 min. czytania

Rób Swoje 10: Jak zacząć inwestować w nieruchomości

Eksperci mówią, że nieruchomości to najlepsza inwestycja. Jednak nie każdy ma odpowiednią wiedzę na ten temat i nie każdy ma wystarczającą kwotę na start. Czy wiedzę można zdobyć na kursach, czy lepiej uczyć się samodzielnie?  Czy kredyt to jedyny sposób na pozyskanie środków, czy są też inne?

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.