Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania - co nalezy o nim wiedzieć?

kwi 06, 2018 · Time 6 min. czytania

Jesteś blisko sprzedaży nieruchomości i chcesz ograniczyć wszelkie możliwe nieporozumienia? Spisz dokładny protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania! Zobacz, co należy o nim wiedzieć.

Zakup i sprzedaż mieszkania to ważne przedsięwzięcia. Wiąże się z nimi szereg czynności poprzedzających finalizację transakcji. Decydując się na sprzedaż mieszkania, musimy wziąć pod uwagę, co chcemy zbyć razem z nim, a co z niego zabrać. Wyposażenie mieszkania również ma wpływ na atrakcyjność nieruchomości. Ważne jest, aby finalnie zostało w nim faktycznie to, co było ustalane wcześniej.

Samo podpisanie aktu notarialnego nie zabezpiecza dostatecznie interesu obu stron transakcji. Nie wyszczególnia on wszystkich składników mieszkania, a tylko samą nieruchomość. Nie uchroni nas też od kupna zadłużonego mieszkania. Dlatego bardzo ważne jest sprawdzenie tych kwestii w spółdzielni i u dostawców mediów.

Dobre biura nieruchomości zabezpieczają interes kupującego i sprzedającego. Odrębną kwestią jest dokładne określenie, co i w jakim stanie wchodzi w skład kupowanej/sprzedawanej nieruchomości. Jak już wspomnieliśmy, inwestycja w lokal jest kosztowna i ważne jest, aby nie generowała nieprzewidzianych kosztów.

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania lekarstwem na wątpliwości?

Wybierając mieszkanie, zwracamy uwagę na jego stan techniczny i ewentualne wyposażenie. Pozwala nam to oszacować ewentualne dalsze koszty związane z przedsięwzięciem. Kupujący mogą mieć obawy, że sprzęt pierwotnie włączony w skład kupowanej nieruchomości, może zostać usunięty, a sprzedający mogą mieć obawy, że kupujący będzie chciał zbić cenę powołując się na „mankamenty” nieruchomości, których wcześniej nie było.

To tylko przykładowe kwestie, które mogą budzić wątpliwości, dlatego bardzo ważne jest formalne określenie stanu technicznego lokalu, jego wyposażenia, stopnia zużycia sprzętu. Pozbawi to wątpliwości i nie pozostawi możliwości do złej interpretacji. Chodzi oczywiście o protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania.

Co musi zawierać protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania?

Dokument ten musi spełniać wymogi formalne: określać dzień i miejsce sporządzenia dokumentu oraz dokładny adres, określający umiejscowienie nieruchomości. Ma on za zadanie zabezpieczyć obie strony biorące udział w transakcji, dlatego powinien być jak najbardziej szczegółowy.

Każde pomieszczenie musi być opisane osobno, z jak największą dbałością o szczegóły. Warto zwrócić tutaj uwagę nie tylko na mienie ruchome (sprzęt, meble), ale również na nieruchome, czyli np. okna, drzwi, sprzęt w zabudowie, stan ścian i podłóg, ewentualne wady sprzętowe lub wykonawcze. Wszystkie elementy wchodzące w skład zbywanej/kupowanej nieruchomości powinny zostać szczegółowo i dokładnie opisane. Bardzo istotny jest również stan instalacji elektrycznej, alarmowej, wodnej, gazowej i przeciwpożarowej.

Dobrym rozwiązaniem jest dołączenie zdjęć do protokołu. Mogą one stanowić załącznik, np. na płycie CD lub innej pamięci przenośnej. Nie muszą mieć określonego formatu, aby były ważne, jednak należy pamiętać, aby dokumentacja fotograficzna została wpisana do protokołu jako jego załącznik.

W dokumencie należy również wskazać ilość przekazanych kompletów kluczy. W tym wypadku należy uwzględnić nie tylko klucze do domu, ale również kluczyki od skrzynki pocztowej, piwnicy, domofonu, pilota do bramy, klucze do garażu oraz kod do domofonu.

Pozycja obowiązkowa – stan liczników

W protokole zdawczo-odbiorczym mieszkania należy podać stan liczników zużytych mediów z dnia sporządzania protokołu. Spisane wartości zabezpieczą kupujących przed opłaceniem rachunków poprzednich lokatorów. Jest to istotne, ponieważ może się okazać, że nieopłacane w przeszłości rachunki wygenerowały bardzo wysokie koszty. Spisanie liczników powinno być też istotne dla sprzedających, ponieważ kupujący nie będzie mógł twierdzić, że stan liczników wskazywał wcześniej o wiele mniejsze wartości. Każdy licznik przynależący do nieruchomości musi zostać spisany osobno. Należy również wyszczególnić wszystkie liczniki znajdujące się w mieszkaniu oraz poza nim.

Po co to wszystko?

Protokół zdawczo-odbiorczy jest potwierdzeniem zawarcia umowy kupna – sprzedaży i jest formalnym potwierdzeniem warunków, na jakie strony zgodziły się przy podpisaniu umowy. Sporządzenie takiego dokumentu może pomóc nam uniknąć ewentualnego postępowania sądowego, wynikającego z roszczeń strony transakcji. Może stanowić również dowód w postępowaniu sądowym, jeśli takie zostało już wszczęte.

Powyższy protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania jest formalnym potwierdzeniem uzgodnionych warunków, poświadczonym i podpisanym przez obie strony z jasnym zapisem: „Sprzedający przekazał nieruchomość, a Kupujący przyjął ją bez zastrzeżeń, stwierdzając, że przekazanie jest zgodnie z wyżej wymienioną umową”, co powinno już wykluczać ewentualne wątpliwości i roszczenia.

Dokument musi być sporządzony w dwóch jednakowych egzemplarzach, po jednym dla każdej strony. To wszystko sprawia, że protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania ten jest tak bardzo ważnym elementem przy umowie kupna – sprzedaży nieruchomości. Należy sporządzić go dokładnie i starannie, nie pomijając żadnych, nawet najmniej istotnych kwestii. Podpisany przez obie strony stanowi dowód porozumienia w kwestiach mniej formalnych oraz faktycznej finalizacji. Uniemożliwia roszczenia stron po odbiorze lokalu, a także może być przydatny przy podpisywaniu umów z nowymi dostawcami mediów.

Może to też Ci się spodoba

Czy mogę liczyć na doradztwo inwestycyjne?

Czy mogę liczyć na doradztwo inwestycyjne?

Dlaczego home staging działa?

Dziś postaram się przybliżyć kilka faktów, które sprawiają, że home staging jest skuteczny. To znaczy, że nieruchomości przygotowywane zgodnie z jego filozofią i praktyką, są z punktu widzenia potencjalnego kupującego atrakcyjniejsze i bardziej wartościowe niż pozostałe oferty. Dlaczego home staging działa?

Jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży nieruchomości?

Sprzedaż nieruchomości, jeśli ma być bezpieczna i skuteczna, wymaga dokładnego sprawdzenia wszelkich dokumentów. Jak nie pogubić się w ich nazwach i sprawnie poruszać się w świecie biurokracji? Nasz rozszerzony słowniczek przychodzi z szybką pomocą! Dowiedz się, jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży nieruchomości!

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.