Mieszkanie na sprzedaż - jak wycenić i szybko doprowadzić do finalizacji?

cze 07, 2018 · Time 22 min. czytania

Znaczna część z nas, na którymś z etapów swojego życia, będzie posiadać mieszkanie na sprzedaż. Jak wycenić nieruchomość i odpowiedzialnie podejść do tego procesu? Ile czynności się na niego składa?

W tym artykule znajdziesz wszystkie odpowiedzi dotyczące pierwszego etapu. W kolejnym materiale opiszę Ci, w jaki sposób zapewnić sobie spokój i pewność przy finalizowaniu umowy.

Czego o sprzedaży mieszkania dowiesz się z tego artykułu?

  • Jak ustalić cel sprzedaży i po co to robić?
  • Jakie dokumenty należy zgromadzić i sprawdzić?
  • Jak przeanalizować rynek pod kątem konkurencji?
  • Jak wycenić mieszkanie na sprzedaż?
  • Na czym polega depersonalizacja wnętrza?
  • Co to jest home staging i dlaczego na pewno Ci pomoże?
  • Jak powinny wyglądać dobre zdjęcia nieruchomości?
  • Jak stworzyć opis nieruchomości?
  • Gdzie i jak promować ofertę mieszkania na sprzedaż?
  • Co to jest Dzień Otwarty – po co i jak go zorganizować?
  • Jakich zasad trzymać się w trakcie negocjacji?

Jak ustalić cel sprzedaży i po co to robić?

Przede wszystkim potrzebujesz tego po to, aby prawidłowo dobrać resztę czynności. Inaczej przecież wyglądać będzie strategia, jeśli nastawiasz się na uzyskanie jak najwyższej ceny, a inaczej, jeśli chcesz szybko pozbyć się problemu. Ta decyzja będzie rzutować potem na sposób, w jaki Twoja oferta będzie konkurować z innymi mieszkaniami na sprzedaż.

Cel sprzedaży jest przeważnie uzależniony od sytuacji życiowej. Wiąże się często z problemami finansowymi lub z chęcią kupna nowej nieruchomości. W tym drugim przypadku proces jest znacznie bardziej skomplikowany. Tak trudnej transakcji nie polecamy przeprowadzać samodzielnie. Już pojedyncza sprzedaż mieszkania może nastręczyć masy problemów, a co dopiero, gdy w tle postępuje druga transakcja. Zwłaszcza jeśli czas nagli.

Reasumując – dobrze zastanów się nad celem sprzedaży. Najlepiej zapisz go na kartce i trzymaj ją przed sobą, dopóki w pełni nie przygotujesz się do sprzedaży mieszkania. Z celami bowiem bywa tak jak z postanowieniami noworocznymi – w ferworze walki bardzo łatwo o nich zapomnieć.

Jakie dokumenty należy zgromadzić i sprawdzić?

Dlaczego w ogóle sprawdzać te wszystkie dokumenty, zanim wystawi się mieszkanie na sprzedaż? Chociażby dlatego, że po analizie samej księgi wieczystej może okazać się, że wcale nie możemy danej nieruchomości sprzedawać. Wystarczy, że kto inny będzie wpisany jako właściciel mieszkania. Tych pułapek jest znacznie więcej. Sprawdź poniższą listę i zobacz, jakie dokumenty trzeba zgromadzić i przeanalizować.

  • podstawa nabycia: np. wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, wypis aktu notarialnego umowy darowizny, wypis aktu notarialnego umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu, przydział i aktualne zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej, wypis aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia z protokołem/działu spadku/podział majątku, prawomocne postanowienie sądu o podziale majątku/stwierdzeniu nabycia spadku/dziale spadku;
  • zaświadczenie z urzędu miasta/gminy, że nikt w lokalu nie jest zameldowany;
  • zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach eksploatacyjnych (wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia mieszkaniowa);
  • w przypadku hipoteki: aktualny stan zadłużenia i promesa wierzyciela, że wyda zgodę na wykreślenie;
  • w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku (zawsze) lub w drodze darowizny (po 1 stycznia 2007 r.) pobieramy zaświadczenie od naczelnika urzędu skarbowego;
  • wypis aktu notarialnego o rozdzielności majątkowej lub wyrok rozwodowy;
  • zaświadczenie z US i ZUS o braku zaległości (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej);
  • numer rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata kwoty za lokal;
  • w przypadku sprzedaży w imieniu właściciela, potrzebne będzie też notarialne pełnomocnictwo do tych czynności.

Jak sam widzisz, ważnych dokumentów jest naprawdę dużo. Jednak tylko dokładna ich analiza pozwoli Ci podejść do całego procesu z niezbędnym do powodzenia spokojem.

Jak przeanalizować rynek pod kątem konkurencji?

Z pomocą przyjdą Ci popularne portale z nieruchomościami. Wystarczy, że wyszukasz mieszkania na sprzedaż w swojej okolicy, mające mniej więcej taką samą powierzchnię, liczbę pomieszczeń i standard wykończenia.

Następnie sprawdź, w jakich cenach te mieszkania na sprzedaż są dostępne (te wartości zapisuj – przydadzą Ci się w kolejnym punkcie), jak długo ogłoszenia znajdują się na portalu i ile ich jest. Otrzymasz wstępny obraz swojej konkurencji. Część serwisów pokazuje też ilość wyświetleń oferty. To bardzo przydatna informacja w połączeniu z datą dodania ogłoszenia. Jeżeli mieszkanie podobne do Twojego zostało dodane np. pół roku temu, a od tamtej pory ogłoszenie wyświetliło – dajmy na to – 5000 osób, z dużym prawdopodobieństwem oznacza to, że cena jest za wysoka.

Teraz przychodzi pora na wypisanie wszystkich mocny i słabych stron Twojej nieruchomości. Ważne, aby do tego etapu podejść bardzo krytycznie. Bądź szczery przed samym sobą i znajdź wszystkie aspekty mieszkania, które mogą utrudnić sprzedaż. Mogą być wśród nich takie kwestie jak np.: kuchnia lub łazienka znacznie mniejsze od konkurencji, nieustawne pokoje, podłoga, okna lub drzwi do wymiany, czy stary sprzęt AGD.

Uzupełnieniem analizy sprzedaży mieszkania powinna być analiza SWOT (z ang.: Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats, czyli mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia). Pomoże Ci ona usystematyzować całą wiedzę na temat Twojej nieruchomości. Wypisanie mocnych i słabych stron masz już za sobą. Pora na wypisanie szans i zagrożeń. Co może sprawić, że Twoja nieruchomość sprzeda się szybko i korzystnie? Może się okazać, że np. cena, której oczekujesz, jest nieco niższa od konkurencji. Co sprawi, że sprzedaż będzie zagrożona lub utrudniona? Może to być np. nowa inwestycja w korzystnej cenie lub nagłe zwiększenie ilości konkurencyjnych ofert w okolicy, które będą w lepszym standardzie niż Twoja.

W trakcie wykonywania takiej analizy, warto wziąć pod uwagę jak najwięcej czynników. Im mniej kwestii będzie Cię w stanie zaskoczyć, tym sprawniej i szybciej poradzisz sobie ze sprzedażą nieruchomości.

Jak wycenić mieszkanie na sprzedaż?

Pierwszy duży krok już za Tobą, czyli szczegółową analizę sytuacji rynkowej. Mniej więcej znasz też ceny ofertowe, które towarzyszą ogłoszeniom Twojej konkurencji. Pamiętaj jednak, że nie są to ceny, za które te mieszkania się sprzedadzą. W wielu przypadkach są to kwoty oparte na pobieżnych analizach (niestety, ta, którą opisuję do tej pory, też nie jest niezawodna) i pobożnych życzeniach sprzedających.

Należy też wspomnieć o tym, że właściciele mają tendencję do doliczania wartości sentymentalnej do ceny swojego mieszkania. To naturalne, że nieruchomość, w której na świat przychodziły nasze dzieci, lub w której remont włożyliśmy mnóstwo czasu, wysiłku i pieniędzy, wydaje nam się niemal bezcenna. Te wszystkie wartości nie mają jednak znaczenia dla kupującego. Dlatego tak łatwo się przeliczyć i przeszacować wartość mieszkania na sprzedaż.

Uzupełnieniem wiedzy na temat prawidłowej wyceny powinny być raporty cenowe (często udostępniane też przez portale z ogłoszeniami), konsultacja z rzeczoznawcą oraz pośrednikiem. Mają oni bowiem dostęp nie tylko do darmowych raportów. Pracują na specjalnych narzędziach, czerpią informacje z analiz NBP, korzystają z własnych baz danych.

Pamiętaj! Nigdy nie sugeruj się kwotą, którą dwa lata temu uzyskał szwagier sąsiada za podobne mieszkanie! Rynek od tamtej pory znacznie się zmienił, a o kupującego robi się coraz trudniej. Zwłaszcza przez dynamicznie rozwijającą się ofertę deweloperów.

Na czym polega depersonalizacja wnętrza?

Depersonalizacja wnętrza to nic innego, jak usunięcie z niego wszystkich przedmiotów, które mogłyby świadczyć o czyjejś obecności. Pamiętaj, że mieszkanie na sprzedaż przestaje być Twoje z momentem podjęcia decyzji o zbyciu. Klient kupujący, który będzie oglądać zdjęcia i samą nieruchomość podczas prezentacji, musi mieć miejsce dla swoich wyobrażeń. Utrudnią mu to elementy takie jak zdjęcia obecnych właścicieli, żelazko na wierzchu, brudne ubrania w łazience, czy talerze w zlewie.

Depersonalizacja to pierwszy etap home stagingu, o którym więcej za moment. Oba zabiegi mają jednak za zadanie uwypuklić wszystkie atuty nieruchomości i pomóc potencjalnym kupującym w ujrzeniu pełnego potencjału. Twoje mieszkanie na sprzedaż jest produktem, który należy jak najlepiej zaprezentować. Sam też nie przepadasz za nabywaniem drogich przedmiotów, które noszą ślady użytkowania, prawda?

Co to jest home staging i dlaczego na pewno Ci pomoże?

Nie sprzedajemy bezdusznych wnętrz, lecz styl życia. Dlatego warto zaaranżować nieruchomość według określonego stylu, który będzie spójny i wyrazisty. Dodatkowo, sama forma prezentacji powinna zwracać uwagę na korzyści funkcjonalne wnętrza. To bardzo ważne, aby potencjalnemu kupującemu nie mówić o „salonie naprzeciwko” lub „ładnej sypialni”, gdyż są to informacje niebudzące emocji kupującego. Lepiej pokazać te miejsca jako strefy odpoczynku czy czasu wolnego, spędzanego w gronie rodziny przy dźwiękach dobrej muzyki lub też ulubionego filmu.

Tym właśnie jest home staging– sztuką pokazania potencjału funkcjonalnego nieruchomości. Jego zastosowanie sprawia, że mieszkanie na sprzedaż zyskuje o wiele więcej w oczach kupującego. Odpowiednie przygotowanie mieszkania nic Cię nie kosztuje, a w znaczny sposób może podnieść wartość wnętrza w oczach kupujących. Porządek i dokładne wysprzątanie przestrzeni są bezwzględną koniecznością. W ramach tych działaniach zalecamy pójście też o krok dalej i odświeżenie drobnych elementów, które mogą psuć ogólne pierwsze wrażenie. Mowa tu o ubrudzonych włącznikach światła, obluzowanych kontaktach, zużytych listwach przypodłogowych, poplamionych ścianach, czy luźnych uchwytach przy kuchennych szafkach. Obudź w sobie majsterkowicza i szybko popraw te drobne niedogodności, a klient obdarzy ofertę większym zaufaniem i zainteresowaniem.

Home staging to też prawidłowe przygotowanie do sesji zdjęciowej. Zapamiętaj te kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej zaprezentować przestrzeń:

Kuchnia:

    • schowaj chemię gospodarczą oraz ścierki;
    • zdejmij magnesy z lodówki;
    • schowaj opakowania z żywnością oraz naczynia znajdujące się na blatach;
    • pozmywaj naczynia (zlew musi być pusty);
    • postaw naczynie z owocami lub wazon z kwiatami.

Łazienka:

    • schowaj kosmetyki oraz chemię gospodarczą (takie rzeczy można przełożyć do miski, którą potem po prostu wystawia się z łazienki na czas zrobienia zdjęcia);
    • schowaj ręczniki i dywaniki.

Pokój dzienny:

    • schowaj dokumenty oraz inne rzeczy, które mogą być porozrzucane na stole/stoliku kawowym/komodzie;
    • jeśli w pomieszczeniu znajduje się przeszklona witryna, warto zadbać o porządek w środku. Zostaw wewnątrz minimalną liczbę przedmiotów (najlepiej, żeby nie był to alkohol).

Sypialnia:

    • schowaj pościel;
    • zdejmij rzeczy znajdujące się na szafie.

Pokój dziecięcy:

    • pozbieraj zabawki z podłogi;
    • poukładaj książki i gry;
    • schowaj nadmiar pluszaków;
    • zdejmij plakaty (jeśli są po prostu przyklejone taśmą do ściany).

Korytarz:

    • schowaj kurtki i buty.

Jak powinny wyglądać dobre zdjęcia nieruchomości?

Jeżeli chcesz, aby Twoje mieszkanie na sprzedaż cieszyło się dużym zainteresowaniem na rynku, bezsprzecznie musisz zdecydować się na bardzo dobrą sesję zdjęciową. Prawidłowo wykonane fotografie, ukazujące pełen potencjał wnętrza dają Ci nawet dwukrotnie większe szanse na sprzedaż! O czym należy pamiętać przy wykonywaniu zdjęć? Przestrzegaj tych zasad:

  • Zadbaj o naturalne światło, które sprawia, że zdjęcia są jasne i bardziej autentyczne;
  • Postaraj się, aby zdjęcie główne, wyświetlane na listach, przedstawiało najbardziej reprezentacyjną część Twojej nieruchomości;
  • Wykonuj zdjęcia, zachowując poprawność krzywizn (piony i poziomy), jasno zaznaczając, co jest na pierwszym, a co na dalszych planach;
  • Zwracaj uwagę, aby sufit i podłoga nie zajmowały więcej niż 40% powierzchni zdjęcia;
  • Nie zamieszczaj zdjęć ciemnych lub z tzw. przebłyskami;
  • Posprzątaj przestrzeń, którą fotografujesz, zwracając uwagę na szczegóły: krzywo stojącą lampkę, niedomknięte drzwiczki, włączony telewizor, niedbale wiszące kable;
  • Zrób fotografię każdego z pomieszczeń, najlepiej z dwóch stron;
  • Pamiętaj o zdjęciach z zewnątrz: klatka schodowa, wejście do budynku, budynek, najbliższa okolica.

Co ważne, dobrych zdjęć nieruchomości, które przyciągną uwagę i wypełnią swoje zadanie, nie wykonasz smartfonem lub tanim aparatem. Potrzebujesz do tego celu szerokokątnego obiektywu i odpowiedniego doświetlenia. Warto też fotografie poddać potem delikatnej obróbce.

Jak stworzyć opis nieruchomości?

Przede wszystkim używaj języka korzyści. Zamiast pisać: “To mieszkanie na sprzedaż ma świetną lokalizację”, napisz: “Dzięki lokalizacji blisko centrum, dojedziesz do wszystkich kluczowych punktów miasta znacznie szybciej, dzięki czemu więcej czasu spędzisz z rodziną”. Brzmi inaczej, prawda? Twórz krótkie zdania, w stronie czynnej, bądź bezpośredni i dziel tekst na akapity, zawierające maksymalnie kilka wersów.

Opis musi być też aktualny i w pełni zgodny z prawdą. Dla jednych to być może oczywiste, ale jednak ogromna część sprzedających omija niewygodne tematy lub podaje złe dane. Ta zgubna praktyka bardzo często doprowadza do omijania oferty szerokim łukiem. Tekst w ogłoszeniu musi być rzeczowy i szczery. Na zdjęciach widać, że meble mają co najmniej kilka lat, a podłoga nie grzeszy nowością? Nie pisz wtedy, że mieszkanie jest nowoczesne i w wysokim standardzie. Jedyne, co możesz wywołać takim niewinnym kłamstwem, to uśmiech na ustach przeglądającego ofertę.

Zawrzyj też informacje o preferowanym sposobie kontaktu i zasadach prezentowania nieruchomości. Zakończ opis wezwaniem do akcji, np.: “Zadzwoń i umów się na prezentację” lub “Napisz, jeżeli jesteś zainteresowany”.

Gdzie i jak promować ofertę mieszkania na sprzedaż?

Przede wszystkim wybierz maksymalnie 3 wiodące portale i skup na nich swoje starania. Pamiętaj też, aby korzystać z możliwości promowania swojego ogłoszenia. Tak wyróżnione oferty notują nawet o 90% więcej zapytań. Układając plan działań pamiętaj, żeby 70% budżetu przeznaczyć na pierwsze 2–3 miesiące. To wtedy masz największe szanse na sprzedaż i zainteresowanie potencjalnych kupujących. Ciągle też monitoruj działania, sprawdzając ilość wyświetleń oferty i odsłonięć numeru kontaktowego. Da Ci to obraz zainteresowania Twoim mieszkaniem na sprzedaż. Staraj się ciągle wyprzedzać swoją najmocniejszą konkurencję na liście ogłoszeń. Wymaga to dużego skupienia i większych nakładów na promocję, ale przekłada też na ilość zainteresowanych klientów.

W swoich działaniach nie wolno też pominąć Facebooka i pozostałych mediów społecznościowych. Warto nakręcić (oczywiście przy pomocy specjalisty) krótki film, który pokaże wnętrze nieruchomości. Taką produkcję można udostępnić potem w serwisie YouTube czy na Facebooku. Nie wstydź się też poprosić znajomych o udostępnianie Twojej oferty. Sam możesz też umieścić ją w specjalnych grupach, które zbierają w jednym miejscu wszystkich ludzi z Twojego miasta, zainteresowanych kupnem lub sprzedażą mieszkania.

Zainwestuj też w baner reklamowy, który powiesisz potem np. w oknie lub na balkonie. Najważniejsze, żeby znalazł się on w dobrym miejscu, widocznym dla dużej grupy przechodniów, i zawierał jedynie najważniejsze informacje. Będzie to krótkie hasło, jak np.: “Mieszkanie na sprzedaż”, oraz numer telefonu.

Średni koszt promocji oferty w internecie to przedział od 2000 do nawet 3500 zł. To dużo, ale jeśli policzysz, ile będzie kosztować Cię płacenie czynszu i rachunków przez cały ten czas, kiedy mieszkanie pozostanie niesprzedane, wyjdziesz zdecydowanie na plus.

Co to jest Dzień Otwarty – po co i jak go organizować?

Dzień Otwarty to nic innego jak zaproszenie wszystkich oglądających na jeden dzień. Należy ich umówić w takich odstępach czasu, aby mijali się w drzwiach. Oczywiście musisz zadbać o to, aby w tym dniu Twoja nieruchomość robiła niesamowite wrażenie. Niezbędne minimum to dokładne wysprzątanie i pochowanie wszystkich zbędnych przedmiotów (tylko nie do szaf!). Warto puścić cichą, relaksującą muzykę, zadbać o odpowiedni zapach, być może nawet upiec dla oglądających jakieś ciastka. W tym momencie będzie liczyć się przecież pierwsze wrażenie i doświadczenia oglądających.

Organizacja Dnia Otwartego ma kilka zalet:

  • kupujący mijają się w drzwiach, wzajemnie pobudzając swoje zainteresowanie Twoim mieszkaniem na sprzedaż;
  • prezentujesz nieruchomość tylko raz w tygodniu, co zapewni Ci więcej wolnego czasu;
  • przez to, że na Dzień Otwarty klienci będą musieli poczekać, pomoże Ci to zweryfikować ich rzeczywiste zainteresowanie – jeżeli nie będą skłonni poczekać 2–3 dni, prawdopodobnie są zwykłymi “oglądaczami”;
  • możesz lepiej przygotować mieszkanie, co zwiększy zainteresowanie i poprawi wrażenia oglądających.

Naturalnie, jeżeli z jakichś niewiadomych przyczyn zdecydowałeś się pominąć kroki związane z depersonalizacją i home stagingiem, Dzień Otwarty może nie przynieść spodziewanych korzyści. Zadziała on tylko wtedy, gdy mieszkanie będzie perfekcyjnie przygotowane i cieszyć się będzie odpowiednio dużym zainteresowaniem. Organizowanie go dla jednego oglądającego nie będzie się znacznie różnić od zwykłej prezentacji.

Jakich zasad trzymać się w trakcie negocjacji?

Zastanawiasz się, co takiego mają profesjonalni handlowcy, że tak skutecznie negocjują? Przede wszystkim doświadczenie. Niestety, to właśnie wiedzy i zimnej krwi potrzeba w takiej sytuacji najbardziej. Są jednak pewne zasady, które pomogą w rozmowach z kupującymi:

  • witaj oglądających jak wyczekiwanych gości, a na wszystkie pytania odpowiadaj szczerze, rzeczowo i z dobrą energią;
  • zawsze bądź dostępny pod telefonem (dobrą praktyką jest odrzucenie pierwszego proponowanego terminu, aby sprawdzić determinację dzwoniącego);
  • zadbaj o pierwsze wrażenie – nie przyjmuj gości w klapkach, dresach i podkoszulku; pamiętaj, że łączy Was relacja biznesowa i każdego oglądającego traktuj jak poważnego kontrahenta;  
  • nie ukrywaj wad i usterek – klient i tak je zauważy, a jeśli będziesz próbował je zamaskować, oglądający straci zaufania i zacznie doszukiwać się pozostałych nieprawidłowości, nawet jeśli te nie istnieją;
  • zachowaj spokój, nawet jeśli potencjalny kupujący zmiesza z błotem pokój, w którym od lat przyjmowałeś swoją rodzinę; emocje w negocjacjach nigdy nie są dobrym doradcą;
  • kontraktuj warunki i postanowienia, kilkakrotnie powtarzając najważniejsze informacje, nawet na tak z pozoru błahy temat jak pozostawienie firanek.

Zastosowanie się do tych porad z pewnością pomoże Ci w zjednaniu sobie potencjalnych kupujących, co przełoży się też na skuteczność negocjowania ceny nieruchomości. Należy pamiętać, że na negocjacjach, sprzedający, który nie jest wspierany przez pośrednika, traci na ogół około 15% z ceny ofertowej.

Mieszkanie na sprzedaż to nie do końca bułka z masłem

Jak sam widzisz, na proces sprzedaży mieszkania – a w zasadzie tylko na pierwszą jego część – składa się masa działań. Nie wszystkie z nich są tak proste, jak mogłoby się wydawać. Owszem, możesz po prostu któregoś dnia zrobić zdjęcia telefonem, napisać kilka słów i wrzucić ofertę na portal, nieszczególnie ją promując. Pewnie odbierzesz nawet trochę telefonów, choć lojalnie uprzedzam, że większość z nich będzie od pośredników.

Należy pamiętać, że kupno nieruchomości to bardzo ważna decyzja dla każdej rodziny. Średnio, każdy poszukujący mieszkania, przegląda około 100 ofert, zanim w ogóle zdecyduje się napisać wiadomość lub sięgnąć po telefon. Musisz zadać sobie pytanie, czy stać Cię na to, aby Twoja oferta permanentnie znajdowała się w tych stu ofertach, odrzuconych przez potencjalnego kupca.

To, co opisałem Ci w tym artykule to jedynie wierzchołek góry lodowej. Tak naprawdę każdy z tych etapów skrywa w sobie znacznie więcej aspektów. Mimo, że część z nich może brzmieć łatwo, w praktyce wymaga wielu godzin pracy. Sama sesja fotograficzna (jeżeli mieszkanie na sprzedaż zostało wcześniej odpowiednio przygotowane) może potrwać kilka godzin. Pamiętaj też, że ten materiał to jedynie pierwsza – i łatwiejsza – część całego procesu. W kolejnym materiale dowiesz się m.in.: jak zabezpieczyć transakcję, czym różni się zaliczka i zadatek, jak wybrać odpowiedniego notariusza, jakich dokumentów będziesz potrzebować do sprawnej finalizacji, po co przepisywać media, skoro leży to w gestii kupującego i – co najważniejsze – jakie pułapki mogą na Ciebie czekać. Do przeczytania!

Może to też Ci się spodoba

Dlaczego warto inwestować w nieruchomości w górach?

Polacy coraz chętniej inwestują w nieruchomości w górach. Zalet takiego rozwiązania jest wiele – wynajem krótkoterminowy zapewnia stosunkowo szybki zwrot kosztów, a jednocześnie zyskujemy własną, prywatną przestrzeń do wypoczynku wśród górskich krajobrazów. Jak inwestować, aby nie stracić? 

Jakie wady ma program “Mieszkanie na Start”? Przegląd prasy 29.04.2024

Program "Mieszkanie na Start" jeszcze nie ruszył, a już wzbudza kontrowersje - nie brakuje osób, które wyliczają jego wady. Według krytyków “Mieszkanie na start” miało być adresowane do osób będących na granicy zdolności kredytowej, a tak ich zdaniem nie jest.

Ewelina Zdancewicz kwi 29, 2024 · 3 min. czytania

Bariera 20 tys. zł za 1m2 przekroczona! Przegląd prasy 08.04.2024

Bariera 20 tys. zł za 1m2 przekroczona! Dotyczy to najmniejszych mieszkań z drugiej ręki w Warszawie. Ponadto ze znacznie wyższymi stawkami niż przed rokiem muszą radzić sobie szukający kawalerek w innych miastach. Jak wyglądają prognozy dla cen nieruchomości na dalszą część 2024 roku? Sprawdź!

Ewelina Zdancewicz kwi 08, 2024 · 4 min. czytania

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.