Kupno nieruchomości - na jakie opłaty trzeba się przygotować?

lut 05, 2018 · Time 5 min. czytania

Kupując nieruchomości, musimy liczyć się ze sporym wydatkiem. Poza ceną za samą nieruchomość trzeba kalkulować jeszcze inne opłaty. Część z nich wystąpi zawsze, a część tylko w określonych przypadkach.

Kupno nieruchomości na rynku wtórnym – podatek i opłaty notarialne

Jeśli kupujemy nieruchomość na rynku pierwotnym lub od dewelopera, zapłacimy opłaty notarialne, na które składać się będzie taksa notarialna, wniosek o założenie księgi wieczystej i wpis do niej. Całość to około 1500–3500 zł, w zależności od ceny nieruchomości. Nabywając nieruchomość z rynku wtórnego, będziemy zobowiązani uregulować podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości lokalu, domu lub działki, które są przedmiotem zakupu.

Koszty związane z kredytem hipotecznym

Częstym sposobem finansowania jest kredyt hipoteczny i z tym również wiążą się dodatkowe koszty. Jest to na przykład prowizja za udzielenie kredytu, czy wynagrodzenie rzeczoznawcy w związku z koniecznością sporządzenia operatu szacunkowego. Tu ceny bywają różne, od 500 zł w górę, w zależności od wielkości i rodzaju nieruchomości oraz sposobów jej wyceny.

Ustanowienie hipoteki lub zakup dodatkowego ubezpieczenia,  jako dodatkowe zabezpieczenie

Musimy pamiętać, że banki pożyczając nam pieniądze, będą chciały zabezpieczyć się i konieczne będzie ustanowienia hipoteki czy zakup dodatkowego ubezpieczenia, na przykład na życie. Jeden wpis ustanawiający hipotekę do księgi wieczystej to koszt 200 zł. Każdy może samodzielnie złożyć wniosek w sądzie wieczystoksięgowym lub o taką czynność poprosić notariusza, ale będzie się to wiązało z dodatkową taksą. Od ustanowienia hipoteki należy odprowadzić podatek w wysokości 19 zł.

Bank będzie wymagał od nas również ubezpieczenia finansowanej przez niego nieruchomości od zdarzeń losowych.  Składka będzie różna w zależności od nieruchomości i jej wartości, zaczynając od kilkuset złotych, ale może też wynieść kilka tysięcy.

Podatek od kupna działki, czyli koszty związane z kupnem nieruchomości gruntowej

W zależności od stanu i położenia nieruchomości oraz naszych dalszych planów z nią związanych może pojawić się konieczność dokonania dodatkowych ekspertyz lub badań wykonywanych przez specjalistów z różnych branż, na przykład geologów, architektów, konstruktorów, budowlańców, elektryków, hydraulików itd.

Kupując nieruchomość gruntową niezabudowaną, warto ustalić, ile będzie kosztować podłączenie mediów, a w przypadku lokalu także to, czy któryś z dostawców – na przykład prądu lub gazu – nie zdemontował liczników, a w sytuacji, gdyby tak się stało, jaka będzie opłata za ich ponowne zainstalowanie.

Kupujesz nieruchomość? Koniecznie przeczytaj, co trzeba sprawdzić, by potem nie żałować!

Pomoc może okazać się bezcenna

Dokonując tak ważnej transakcji, warto skorzystać z usług osoby, która nam doradzi, zna rynek i poziom cen, wie, jakie są nasze oczekiwania i możliwości finansowe – dzięki czemu będzie umiała znaleźć najlepiej dopasowaną do nas ofertę, a jednocześnie oszczędzi nam czasu na samodzielne przeszukiwanie ogłoszeń. Taką osobą jest oczywiście pośrednik i kalkulując całą transakcję, należy uwzględnić także jego wynagrodzenie. Warto przy tym zdać sobie sprawę, że zatrudniając takiego specjalistę, mamy szansę przy jego pomocy wynegocjować dobrą cenę zakupu, której samodzielnie nie udałoby nam się uzyskać, mieć pewność, że dokumentacja została sprawdzona, i uniknąć problemów i nieprzewidzianych kosztów w przyszłości.

Pamiętajmy również o tym, że kupując nieruchomość, mamy obowiązek zapłacić podatek od nieruchomości czy opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego.

Tekst: "Kupno nieruchomości - na jakie opłaty trzeba być przygotowanym?" pochodzi z Trendbooka 2018. Pobierz za darmo całą publikację!

Tekst: “Kupno nieruchomości – na jakie opłaty trzeba się przygotować?” pochodzi z Trendbooka 2018. Pobierz za darmo całą publikację!

Może to też Ci się spodoba

Justyna Kaszowska

Trzy oddziały Freedom jednocześnie? Wystarczy pomysł! [wywiad]

Otwarcie własnego oddziału Freedom wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale korzyści, które za tym idą, zdecydowanie warte są podjęcia działania. A gdyby tak… od razu otworzyć trzy oddziały franczyzy, w trzech różnych lokalizacjach? Justyna Kaszowska postanowiła sprawdzić ten pomysł.

Ewelina Zdancewicz kwi 16, 2024 · 6 min. czytania

Biuro nieruchomości w Gliwicach – na co zwrócić uwagę przed dokonaniem wyboru?

Przymierzasz się do sprzedaży nieruchomości w Gliwicach lub już jesteś w trakcie tego procesu, ale nie masz oczekiwanych efektów? Sprawdź, czy podjąłeś dobrą decyzję przy wyborze partnera.

Niezbędnik Agenta: Jak ocieplić zimne telefony?

Jest taka jedna czynność w codziennej pracy agenta nieruchomości, która notorycznie spędza sen z jego powiek. Nie dotyczy ona tylko początkujących handlowców. Jak sobie z nią poradzić i przekuć niechęć w sukces? W Niezbędniku Agenta przyszła pora na zimne telefony!

Chcesz sprzedać nieruchomość?

Napisz do nas

    Proszę o zaznaczenie zgody.